Guide – hvad er et varemærke, og hvad indebærer det?

februar 8, 2022 0 Af admin

Et varemærke er et særligt kendetegn ved din virksomhed, der gør dit produkt genkendeligt for kunder og forbrugere. Der findes diverse forskellige regler og krav for varemærker og beskyttelse heraf. Vil du vide mere om varemærker, og hvad disse indebærer? Så læs med herunder, hvor du får en komplet guide med en masse informationer om varemærker. Der er mange forskellige muligheder!

Hvad er et varemærke?

Som tidligere nævnt er et varemærke et særligt kendetegn ved dit selskab eller din virksomhed, der gør dit produkt genkendeligt for dine forbrugere. Et varemærke kan eksempelvis være et specifikt logo eller kendetegn, der gør det muligt for kunder og forbrugere at adskille dine produkter fra andre virksomheders produkter. Arbejder du en i særligt konkurrencedrevet branche, er det især vigtigt, at du kreerer et smart og flot varemærke, som alle vil huske.

Et varemærke behøver ikke nødvendigvis være visuelt, men kan også være eksempelvis ordsprog, figurer eller jingler.

Hvordan beskytter du dit varemærke?

Så snart du tager dit varemærke i brug, opnår du automatisk varemærket. Når du tager dit varemærke i brug, skal du dog være opmærksom på, at håndhævelsen af dit varemærke kan vise sig at være vanskelig, hvis der skulle opstå konflikter. Dette kunne eksempelvis være konflikter mellem din virksomhed og andre konkurrerende virksomheder. For at du er sikret dit varemærke, skal du registrere dit varemærke hos Patent- og Varemærkestyrelsen. Har du først registreret dit varemærke, kan du være sikker på, at ingen andre virksomheder kan bruge det eller kopiere det, da de ikke har tilladelse til dette.

Hvad er fordelene ved at registrere sit varemærke?

Der er mange forskellige fordele ved at registrere sit varemærke. En af de absolut bedste fordele er, at du ikke nødvendigvis behøver at tage dit varemærke i brug lige efter registreringen. Faktisk kan du vente helt op til fem år, før du tager det i brug, uden du mister retten til det. En anden klar fordel ved at registrere sit varemærke er, at når først du har registreret dit varemærke, har du klar dokumentation for, at du er ejeren af varemærket. Dette gør, at du er langt bedre stillet, når du skal bevise og dokumentere brugen af dit varemærke, hvis det viser sig, at en anden virksomhed kopierer det.

Sidst, men ikke mindst, er det en stor fordel, at du kan opnå beskyttelse for diverse produkter og services, som varemærket ikke har været anvendt sammen med, når du først har registreret det. Dette kan ikke lade sig gøre, hvis du først har opnået rettigheden til varemærket ved ibrugtagningen. Det er helt op til dig at vælge, hvorvidt du ønsker at registrere varemærket for din virksomhed eller ej. Dit valg afhænger af en række forskellige faktorer, der kan have stor indflydelse på din virksomhed og dens generelle markedsplacering. Du kan eksempelvis overveje, om din varemærkeregistrering blot skal gælde i Danmark eller også i det store udland. Er du i tvivl, kan du altid kontakte en professionel og få en masse hjælp og rådgivning.