Julegaver kan give øget teamspirit
Livet i en organisation kan være meget komplekst. Derfor er det vigtigt, at man udnytter de muligheder man har, når der drejer sig om at skabe bedre trivsel og give stemningen et skub opad.
Det er alment kendt fra organisationsteori, at løn i sig selv ikke er en motivationsfaktor for en medarbejder. Det er selvfølgelig en vigtig del af at indgå et samarbejde, men lønnen kan fås mange steder, så den er ikke en egentlig motivationsfaktor. Det der bliver til de egentlige motivationsfaktorer, er derimod ting som indflydelse, personlig udvikling, kolleger og anerkendelse.
Det er derfor også vigtigt, at en virksomhed genkender disse områder og mulighederne for at styrke relationen med de ansatte. Et af de områder, som i de senere år har fyldt mere og mere i virksomhederne er gaver. Nærmere specifikt er der tale firma julegaver, da det er en mulighed for, at virksomheden kan give alle en flot gave samtidig, hvor man bruger lejligheden til at sige tak for den indsats, som der bliver lagt i arbejdet. Denne bløde værdi bliver vel modtaget af de ansatte, og derfor er det en såkaldt win-win situation.
Gaver kan ikke være hvad som helst
På trods af at være en win-win situation, er der stadig mulighed for at fejle fra virksomhedens side., Det sker, hvis de vælger en gave, der ikke står mål med det, som de ansatte forventer. Skal man give en gave, skal man med andre ord gøre det ordentligt.
Her er de moderne gaveshops en oplagt mulighed, da man med dem tildeler sine ansatte adgang til et flot sortiment af gavemuligheder, hvor den ansatte selv vælger sin gave.
Det foregår meget enkelt, ved at en ansat logger ind i det, der minder om en typisk webshop. Herinde kan han eller hun se de gaver, som er til rådighed. Gaverne er tilgængelige på baggrund af det budget, som virksomheden fastsætter. Men fordi gaveshops ikke har samme udgifter til personale, husleje etc. som en almindelig butik, og fordi de får gode indkøbsaftaler, kan de faktisk ofte have produkter med inden for at budget, hvor den ansatte har et mindre beløb end tingens pris i en butik. Der er med andre ord mere value for money.