Sådan laver du en forretningsplan

september 5, 2022 0 Af admin

En forretningsplan er et skriftligt dokument, der i detaljer beskriver, hvordan en ny virksomhed vil nå sine mål. Den indeholder alt fra virksomhedens historie og nuværende situation til markedsføringsmæssige og finansielle fremskrivninger for fremtiden.

Hvis du overvejer at starte en ny virksomhed eller udvide en eksisterende virksomhed, skal du udarbejde en forretningsplan. Den giver dig en klar og struktureret tilgang til udviklingen af din forretningsidé og hjælper dig med at sikre finansiering fra investorer eller långivere.

For at du kan låne penge til din kommende forretning, forventer der fleste långivere, at du har en klar plan for, hvordan du vil starte og drive din forretning. Din forretningsplan skal således ikke flot ses som en hjælp for dig selv, men spiller også en vigtig rolle, når du skal have andre personer til at udvise interesse for din idé. Det kan være en fin begyndelse at have forretningsidéen i hovedet, men den bliver altid mere konkret, når den kommer ned på papir. Nedenfor kan du få inspiration til at lave en god forretningsplan.

Resumé

Den første del af din forretningsplan bør være et resumé af de vigtigste punkter, herunder din forretningsidé, dit målmarked, nøglepersonale og finansielle fremskrivninger. Dette bør ikke være på mere end to sider.

Beskrivelse af virksomheden

Anden del af din forretningsplan skal indeholde en mere detaljeret beskrivelse af din virksomhed, herunder dens historie, nuværende situation og fremtidige planer. I dette afsnit skal du bl.a. besvare spørgsmål om hvad din virksomhed skal lave, hvilke produkter eller tjenester, den skal tilbyde og hvad virksomheds konkurrencefordele er. Tænk også over hvilken målgruppe virksomheden appellerer til.

Markedsanalyse

Den tredje del af din forretningsplan skal indeholde en markedsanalyse, som er en detaljeret vurdering af de nuværende markedstendenser og muligheder. Det er vigtigt at du er meget konkret, og gør dig grundige overvejelser over hvem din virksomhed skal appellere til. Hvordan ser markedet ud, o hvad er de aktuelle tendenser på markedet? Hvilke markedsføringsaktiviteter skal bruges overfor denne målgruppe, har du en prissætningsstrategi?

Organisatorisk struktur

Den fjerde del af din forretningsplan skalbeskrive din virksomheds organisationsstruktur, herunder nøglemedarbejdernes roller og ansvarsområder. Skal virksomheden blot bestå af dig selv, kan du naturligvis hurtigt komme igennem dette afsnit, men ellers skal du forholde dig til hver der skal være de vigtigste medlemmer af dit team. Hvad er deres roller og ansvarsområder? Tænk også over virksomheds kerneværdier og dens kultur.

Tjeneste eller produktlinje

Den femte del af din forretningsplan skal indeholde en detaljeret beskrivelse af din virksomheds service- eller produktlinje. I dette afsnit skal du besvare følgende spørgsmål:

– Hvad er din virksomheds produkter eller tjenesteydelser?

– Hvad er deres egenskaber og fordele?

– Hvordan opfylder de dit målmarkeds behov og ønsker?

– Hvad er din virksomheds konkurrencefordel?

Markedsførings- og salgsstrategi

Den sjette del af din forretningsplan bør indeholde en detaljeret markedsførings- og salgsstrategi. Dette afsnit skal du overveje hvordan du vil skaffe kunder. Hvordan vil du overbevise potentielle kunder om at de skal benytte dig og din virksomhed, og hvad er din målsætning i forhold til markedsføring?

Finansielle fremskrivninger

Den syvende og sidste del af din forretningsplan bør indeholde finansielle fremskrivninger for de næste tre til fem år. Vær realistisk. Du skal vurdere hvor mange penge, du har brug for til at starte eller udvide din virksomhed. Hvordan vil du skaffe kapital og hvad er din virksomheds break-even-point? Sæt dig også nogle realistiske finansielle mål for din virksomhed.