Sådan sælger du din virksomhed uden at sælge den
Der er utallige faldgruber, når du opretter ny virksomhed. Et af de vigtigste steder at starte, er dit møde med omverdenen – altså alt marketing-relateret.
Professionel hjælp er altid at anbefale, men her afdækker vi noget af det, du skal tænke på, når du skal i gang.
Noget af det første du skal lave, er nemlig dit whitepaper. Og det lyder måske som noget, man bruger til hvidvask, men bare rolig – det er meget mindre kriminelt end det. Whitepaper er nemlig din virksomheds kerne beskrevet i en rapport, helt uden salgstricks og fyld.
Hvem læser dit whitepaper?
Når du skal forfatte din virksomheds eksistensgrundlag, skal du ikke have kunden for øje. Du skal tænke bredere end det. Det skal være alle potentielle virksomheder, du måske skal handle med, alle potentielle købere af din virksomhed og derudover alle med interesse for dit fag eller branche.
Det skal nemlig ikke være en “Køb det her produkt, så ændrer dit liv sig” reklame du skal forfatte, men derimod en grundig gennemgang af hvad produktet er. Det skal ikke være på baggrund af flotte billeder og gode anmeldelser, men derimod på baggrund af fakta og valid dokumentation.
Men sælger det så?
Selvom det ikke bliver udformet som salgstekst, kan et whitepaper sagtens hjælpe med salget. Jo mere sagligt og professionelt det er skrevet, jo mere troværdig og seriøs virker du. Og des mere får potentielle kunder og købere lyst til at handle med dig.
For har du styr på fakta, og virker ikke for sælger-agtig, er du mere til at stole på og til at handle med.
Arbejder du ikke med markedsføring til dagligt, er der masser af steder at få hjælp til den slags tekster, og for det meste er det ret godt givet ud.